Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3919 / 20.04.2005
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
CONSILIUL
NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME ȘCOLARE PENTRU CLASA A iV-A
ȘTINȚE ALE NATURII
Aprobat prin ordin al ministrului
Nr. 3919 / 20.04.2005
Bucureşti, 2005
NOTĂ DE PREZENTARE
Revizuirea curriculumului şcolar de Ştiinţe ale naturii pentru învăţământul
primar a fost determinată în primul rând de următoarele aspecte:
- introducerea la clasele I şi a II-a,
începând cu anul şcolar 2003-2004, – în aria curriculară „Matematică şi ştiinţe
ale naturii” – a disciplinei „Cunoaşterea mediului”; se preia astfel în
curriculumul acestei discipline o parte a sistemului de cunoştinţe prevăzut de
programele şcolare anterioare de Ştiinţe
ale naturii pentru clasele a III-a şi a IV-a, aprobate cu ordinul
ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4301 din 22.08.2000;
- înregistrarea unor scoruri nesatisfăcătoare
la evaluări internaţionale vizând achiziţiile învăţării la sfârşitul claselor a
IV-a şi a VIII-a; acest lucru evidenţiază faptul că un număr reprezentativ de
elevi întâmpină dificultăţi de înţelegere şi de aplicare a cunoştinţelor din
domeniul ştiinţelor naturii, oferite de şcoală;
- ritmul continuu şi rapid al
procesului de modificare a pieţei ştiinţifice, insuficient reflectat în
demersul anterior de revizuire a curriculumului şcolar al disciplinei Ştiinţe ale naturii pentru învăţământul
primar.
Întârzieri în restructurarea predării
– învăţării – evaluării ştiinţelor naturii în şcoală impun necesitatea găsirii
unor modalităţi de atragere a elevilor spre studiul disciplinelor acestui
domeniu. Se configurează astfel necesitatea proiectării unor metode didactice
specifice, centrate pe elev ca unic produs şi beneficiar al procesului
educativ. Lacunele la nivel de sistem pot fi depăşite procedând în primul rând la
identificarea principalelor piedici care se manifestă la nivelul înţelegerii de
către elevi a problemelor de natură ştiinţifică.
Disciplina de învăţământ Ştiinţe ale naturii vizează observarea şi perceperea lumii în
întregul său, cu elementele componente, procesele şi fenomenele caracteristice,
precum şi învăţarea prin înţelegere şi aplicare. De aceea demersul didactic se
impune a fi deplasat de la “ce se
învaţă?” la “de ce se învaţă?” şi această
deplasare poate genera un dublu beneficiu, respectiv:
- de stimulare a interesului de cunoaştere al
copilului, care vede utilitatea propriei munci prin competenţele pe care le
dobândeşte;
- de creştere a caracterului formativ al învăţării.
O problemă o constituie şi locul
cercetării şi al inovaţiei în demersul didactic, mai exact modul în care este
împărtăşită inovaţia de către elev. Aceasta implică transformarea elevului din
spectator, în actor al activităţii de natură ştiinţifică. Se evidenţiază astfel
necesitatea de a-l pregăti pe elev nu ca pe un cercetător şi om de ştiinţă, ci
ca pe un cetăţean care să utilizeze
demersul ştiinţific în vederea înţelegerii
şi participării active la viaţa socială.
Rezolvarea problemelor ridicate implică
o profundă schimbare de mentalitate în abordarea studiului disciplinei Ştiinţe ale naturii, iar acest demers
trebuie să înceapă chiar cu învăţământul
primar. O argumentare în acest sens focalizează o serie de aspecte precum:
-
învăţământul
primar se adresează tuturor;
-
corpul didactic
care îl deserveşte este omogen din punct de vedere al formării iniţiale;
- scopul declarat al procesului educaţional este dezvoltarea
integrală a copilului;
- copilul traversează vârsta la care este foarte vie
curiozitatea ştiinţifică;
-
ceea ce trebuie să înveţe copilul la această vârstă nu
este un corp de informaţii specializat, ci un mod de dobândire globală de
cunoştinţe;
-
comunitatea
învăţământului nu trebuie să se confunde cu comunitatea ştiinţifică.
La acest nivel, noile programe propun
– la clasele a III-a şi a IV-a – studiul integrat al ştiinţelor naturii. Predarea-învăţarea ştiinţelor,
într-o manieră integrată, la aceste clase poate permite o structurare a
problemelor abordate pornind de la o serie de teme integratoare mai apropiate
de capacitatea de înţelegere a copilului. Din această perspectivă, baza prezentei programe
o constituie:
- corpurile
de cunoştinţe ale ştiinţelor
naturii – date particulare, aspecte generale, metode;
-
practicile ştiinţifice comune –investigaţie teoretică şi
experimentală, comunicare a rezultatelor;
- contextele dezvoltării ştiinţifice – pur ştiinţific,
tehnologic, ecologic;
- dimensiunea
afectivă a cunoaşterii
ştiinţifice – ca activitate interesantă, stimulativă;
- dimensiunea
meta-ştiinţifică a cunoaşterii
ştiinţifice – prin raportarea la natura, la valorile şi la limitele cunoaşterii
ştiinţifice.
Prin predarea-învăţarea ştiinţelor
naturii se urmăreşte nu o acumulare de
fapte şi informaţii ştiinţifice care să ducă la însuşirea de concepte
(testate şi confirmate sau infirmate experimental), ci raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Ştiinţele, în
calitatea lor de furnizor al principalelor instrumente de acţiune asupra
mediului natural şi de transformare a acestuia, trebuie să stabilească limitele
între care această acţiune este permisă, asumându-şi astfel responsabilitatea
pentru conservarea mediului. Aceasta este o altă latură a ştiinţei cu care
copilul trebuie să fie familiarizat în scopul realizării unei educaţii
ecologice adecvate. De aici, importanţa unei abordări interdisciplinare a
ştiinţelor naturii constă în:
-
multitudinea
conexiunilor pe care cadrul didactic le poate face în dialog cu elevii;
-
implicarea elevilor în activităţi multiple de observare,
manipulare şi experimentare, astfel valorificând experienţa acestora şi
dezvoltându-le capacitatea de a integra informaţiile noi în modele explicative
proprii.
Prin
intermediul prezentului curriculum, elevii sunt îndrumaţi să-şi dezvolte
cunoaşterea pornind de la explorarea şi
investigarea lumii înconjurătoare către reprezentarea unor lumi mai îndepărtate şi mai cuprinzătoare. Ei parcurg astfel calea de la cunoştinţe
preştiinţifice (subiectivate) la
înţelegerea şi experimentarea unor legi universale, deci obiective, prin care omul transformă natura
în beneficiul său, ajungând până la asumarea răspunderii pentru limitarea efectelor propriei acţiuni
asupra echilibrului natural.
Programa şcolară de Ştiinţe ale naturii pentru clasa a IV-a
porneşte de la obiective comune domeniilor studiate, pe care le corelează cu
teme specifice acestor discipline, a căror abordare poate fi realizată, la
nivelul acestor clase, integrat. Au fost urmărite obiectivele ciclului curricular de dezvoltare care
vizează printre altele:
- observarea
şi interpretarea proceselor naturale care au loc în mediu;
-
înţelegerea impactului proceselor naturale asupra
activităţilor umane şi al activităţilor umane asupra mediului;
- investigarea şi interpretarea
interdependenţelor în şi între sisteme biologice, fizice şi chimice;
- încurajarea
elevilor pentru asumarea de responsabilităţi şi pentru cooperare.
Capacităţile ce se urmăresc a fi dezvoltate prin
curriculum-ul disciplinei Ştiinţe ale
naturii se referă la comunicare, studiu individual, înţelegerea şi
valorificarea informaţiilor de natură ştiinţifică, relaţionarea în mediul
natural şi social. La acestea se adaugă atitudini şi comportamente ca: grija
faţă de sănătatea proprie, faţă de sănătatea celorlalţi şi faţă de cea a mediul natural, interesul
pentru aprecierea şi argumentarea logică; curiozitatea şi preocuparea faţă de
fenomenele din mediu, independenţa gândirii, creativitatea.
În scopul formării unor competenţe
şi atitudini din categoria celor menţionate mai sus, vor fi valorificate
cunoştinţe privind mediul natural, individul, grupul de indivizi, relaţiile
dintre indivizi şi dintre aceştia şi mediu, fenomene şi interacţiuni specifice
din mediu, modificări ale mediului ca urmare a intervenţiei omului. Programa de
Ştiinţe ale naturii urmăreşte
structura celorlalte programe ale disciplinelor pentru învăţământul primar.
Tematica propusă are în vedere relaţionarea conţinuturilor atât în interiorul
ariei curriculare "Matematică şi
ştiinţe ale naturii", cât şi posibilităţile de relaţionare la nivelul
celorlalte arii curriculare.
Problemele majore care pot fi
invocate în abordarea acestui demers sunt baza materială şi necesitatea
pregătirii permanente a cadrelor didactice în cunoaşterea metodelor moderne de
predare şi experimentare. Soluţia primei probleme este recurgerea la
experimentul simplu, nesofisticat, utilizând materiale din mediul familiar
copilului. Pregătirea învăţătorilor în abordarea corectă a acestui tip de
programă necesită un efort de receptare din partea acestora şi sprijinul prin
formare şi publicarea unor materiale curriculare adecvate.
Acest demers educaţional are un
puternic caracter inovator în învăţământul românesc, atât din punct de vedere
al concepţiei, structurii şi metodelor didactice de aplicare, cât şi al
compatibilizării conţinutului ştiinţific cu particularităţile de vârstă ale elevilor
cărora li se adresează.
OBIECTIVE – CADRU
1. Înţelegerea şi utilizarea în
comunicare a unor termeni şi concepte specifice ştiinţelor naturii
2. Formarea şi dezvoltarea
capacităţilor şi abilităţilor de experimentare şi explorare / investigare a
realităţii, folosind instrumente şi procedee specifice
3. Dezvoltarea interesului şi a
responsabilităţii pentru menţinerea unui mediu natural echilibrat, propice
vieţii
|
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI SUGESTII DE
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni şi concepte
specifice ştiinţelor naturii
Obiective de referinţă
|
Sugestii de activităţi de
învăţare
|
La sfârşitul clasei a IV-a elevul
va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a se
recomandă următoarele tipuri de activităţi:
|
1.1 să identifice relaţii între părţile componente
ale unui sistem studiat
|
- colectarea de
informaţii despre un sistem, în cadrul unei excursii, drumeţii, expediţii
etc.;
- *identificarea influenţei masei şi volumului corpurilor
asupra proprietăţilor de plutire ale acestora;
- observarea dirijată a
unor caracteristici ale plantelor cultivate şi spontane, ale animalelor
domestice şi sălbatice dintr-un mediu familiar (grădină, câmpie, pădure,
luncă, parc, livadă);
- realizarea unor portofolii
care să cuprindă informaţii referitoare la plante şi animale dintr-un anumit
mediu de viaţă, şi descrierea relaţiilor dintre vieţuitoare şi dintre acestea
şi mediu;
-
identificarea condiţiilor optime de viaţă ale unor
plante şi animale;
- observarea şi discutarea
unui set de lanţuri trofice simple pentru a identifica plantele ca verigă de
bază pentru toate acestea, soarele ca sursă de energie pentru plante, iar plantele şi animalele, ca sursă de energie pentru
animale;
- alcătuirea schemei
pentru lanţuri trofice simple;
- observarea dirijată a unui
scheme simple (desen) ilustrând un bec conectat în mod diferit la o baterie,
pentru a-l identifica pe acela care va lumina;
- identificarea
corpurilor în repaus şi în mişcare;
-
prezentarea unor scurte texte informaţionale, poveşti,
povestiri, în scopul identificării planetelor sistemului solar, a caracteristicilor mediilor de viaţă
studiate etc.;
|
1.2 să descrie relaţii între sisteme din mediul înconjurător
|
- descrierea ciclurilor de viaţă (plante, fluturi,
broaşte, oameni) şi compararea acestora;
-
identificarea legăturilor stabilite între lumea vie şi
mediul de viaţă:
- completarea unor fişe cu observaţii asupra adaptărilor
organismelor în funcţie de mediul lor de viaţă;
- clasificarea organismelor vii după mediul lor de
viaţă (acvatice, terestre) ;
- formularea, discutarea şi selectarea unor
explicaţii privind forma, culoarea,
alcătuirea organismelor dintr-un mediu dat (terestru / acvatic);
- identificarea condiţiilor optime de viaţă pe
baza cărora se dezvoltă o plantă / un animal;
- gruparea organismelor dintr-un mediu observat în
funcţie de modul şi regimul de hrănire;
- colectarea de informaţii referitoare la
caracteristici morfofiziologice şi/sau comportamentale ale plantelor şi
animalelor în vederea adaptării în diferite medii(camuflajul, schimbarea
culorii, grosimea blănii etc.);
- redarea prin desen a verigilor unui lanţ trofic
simplu în scopul identificării acestora şi a relaţiilor pradă-prădător;
- observarea, identificarea şi
descrierea unor schimbări care au loc în timpul unor transformări: ruginirea, putrezirea, arderea, alterarea,
coacerea;
-
recunoaşterea, dintr-un set dat, a corpurilor care
ruginesc, ard, se alterează;
|
1.3 să comunice în maniere diverse
observaţii privind relaţiile dintre părţile componente ale unui sistem şi/sau
dintre sistemele studiate
|
- prezentarea unor materiale ( proiecte, referate,
afişe, lucrări practice etc.) în care se ilustrează diferite aspecte din
temele studiate;
- realizarea unui jurnal de observaţii privind:
- germinaţia seminţelor;
- stabilirea prin cântărire a modificărilor de
masă ale propriului corp sau ale unui animal domestic;
- realizarea unui jurnal care să cuprindă
însemnări privind modificări din viaţa plantelor şi a unor populaţii(peştii
dintr-un acvariu, vieţuitoarele dintr-un terariu, păsările migratoare);
- organizarea datelor în tabele şi realizarea unor
grafice referitoare la procese urmărite sau experimente realizate;
- descrierea (verbală/în scris, prin desene,
planşe, imagini, modele, construcţii etc.) a relaţiilor dintre corpuri şi mediu;
- realizarea unei colecţii de esenţe lemnoase,
roci, minerale etc.;
- comunicarea verbală, prin desen, colaj, joc de
rol etc., a importanţei folosirii resurselor naturale pentru viaţa oamenilor;
- realizarea de desene, planşe, colaje, care să
ilustreze planetele sistemului solar;
-
realizarea unor portofolii care să cuprindă informaţii
referitoare la plante şi animale care trăiesc într-un anumit mediu de viaţă;
|
1.4 *să
formuleze ipoteze pe baza utilizării
unor procedee de natură ştiinţifică
|
-
*identificarea efectelor unor
dezechilibre într-un mediu (efectele suprapopulării, depopulării,
introducerii unor vieţuitoare străine într-un anumit habitat etc.) ;
- *pregătirea şi realizarea unui proiect care vizează
menţinerea echilibrului într-un mediu creat;
- *realizarea unui proiect privind modalităţi de supravieţuire
într-un mediu ostil vieţii;
- *stabilirea unor legături între factori de mediu şi
comportarea unor organisme / materiale.
|
2. Formarea şi dezvoltarea capacităţilor şi abilităţilor de experimentare
şi explorare / investigare a realităţii, folosind instrumente şi procedee
specifice
Obiective de referinţă
|
Sugestii
de activităţi de învăţare
|
La sfârşitul clasei a
IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a se recomandă
următoarele tipuri de activităţi:
|
2.1 să
interpreteze succesiunea unor fenomene şi procese din natură
|
- completarea unor scheme eliptice care să descrie
relaţiile de hrănire dintr-un lanţ trofic;
- ordonarea logică a etapelor ciclului de viaţă a
unei plante sau a unui animal etc.;
-
descrierea etapelor metamorfozei la fluturele de
mătase, la broasca de lac etc.;
- ordonarea unor fenomene într-o succesiune, prin
joc didactic, desen etc.;
|
2.2 să pună în evidenţă regularităţi ale fenomenelor pe baza
măsurătorilor efectuate, prezentând adecvat rezultatele
[2.2 să
pună în evidenţă regularităţi ale fenomenelor pe baza măsurătorilor
efectuate, prezentând adecvat rezultatele]
|
-
utilizarea balanţei cu braţe egale
/ inegale pentru cântărire;
-
*determinarea
pe baza măsurătorilor a condiţiilor de plutire ale unui corp şi relaţionarea
plutirii/scufundării acestuia cu masa acestuia;
-
măsurarea volumului unor corpuri solide prin măsurarea
volumului de apă dezlocuit de acestea
prin scufundare într-un vas cu apă;
-
măsurarea volumelor unor corpuri
lichide cu ustensile gradate (cilindri gradaţi, pipete gradate, căni gradate
etc.);
-
măsurarea volumului de apă absorbit de o rădăcină pe o
perioadă determinată de timp;
-
prezentarea în forme variate (desene, ilustraţii,
grafice de bare, tabele etc.) a rezultatelor măsurătorilor;
-
interpretarea unor reprezentări grafice
(desene, scheme, figuri etc.) pentru identificarea lungimii diferite a umbrei
unui corp în funcţie de poziţia soarelui;
|
2.3 să realizeze
experimente simple pe baza unor ipoteze date
|
-
stabilirea etapelor unor experimente;
- realizarea
în situaţii variate a echilibrului unor corpuri şi utilizarea rezultatelor în
descrierea unor instrumente de cântărire (balanţa cu braţe egale şi inegale);
-
selectarea unui metal dintr-un set
de materiale pe baza proprietăţilor acestuia: luciu/strălucire, duritate,
conductibilitate electrică şi termică şi relaţionarea proprietăţilor acestuia
cu utilizările;
-
realizarea unor circuite electrice
simple folosind baterii, becuri, conductori metalici;
-
*efectuarea
de experimente cantitative privind încălzirea şi răcirea corpurilor;
-
*efectuarea
unor experimente privind plutirea unor corpuri în soluţii diferite ;
-
efectuarea de experienţe care să
ilustreze atracţia magneţilor, gravitaţia, forţe de împingere şi de tracţiune,
mişcarea şi repausul;
-
observarea ritmului de creştere a unui organism viu
atunci când i se modifică unele condiţii de viaţă;
-
compararea ritmului de creştere a
unor organisme vii (aceeaşi specie), în condiţii diferite de viaţă;
-
efectuarea unor experienţe care să pună în evidenţă obţinerea
culorilor la trecerea luminii albe printr-o prismă, prin baloanele de săpun,
petele de ulei etc.;
|
2.4 să aplice procedee de natură ştiinţifică în activitatea proprie
|
-
dezbaterea experimentelor realizate pe baza unui plan
dat;
-
dezbaterea modalităţilor de protejare
a resurselor naturale;
-
realizarea unor jocuri şi jucării (navomodele,
instrumente de măsură etc.) prin aplicarea unor procedee de natură
ştiinţifică;
-
identificarea culorii unui obiect în lumină albă,
roşie, verde, albastră;
|
2.5 *să reprezinte prin modele aspecte
familiare din mediul înconjurător
|
-
*reprezentarea schematică a unui
mediu cunoscut şi identificarea modificărilor suferite în timp de acesta;
-
*realizarea machetei unui mediu
cunoscut;
-
*utilizarea modelelor
confecţionate în activităţi practice;
- *construirea unui acvariu, terariu, răsadniţe / sere
pentru studiul modificărilor suferite de un animal / plantă şi / sau a
influenţei factorilor de mediu.
|
3. Dezvoltarea interesului şi a
responsabilităţii pentru menţinerea unui mediu natural echilibrat, propice
vieţii
Obiective de referinţă
|
Sugestii de activităţi de învăţare
|
La
sfârşitul clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul clasei a IV-a se recomandă următoarele activităţi:
|
3.1 să conştientizeze efecte ale
mediului înconjurător asupra propriului organism;
|
-
identificarea unor factori de
risc: expunerea la variaţii de temperatură, umiditate, soare, aglomerări
umane, zgomote, atmosferă poluată etc.;
-
descrierea unor posibile metode de
protejare la factorii de risc identificaţi;
-
organizarea unor concursuri de
afişe, materiale publicitare şi a unor expoziţii privind unele efecte nocive
ale mediului asupra propriului organism;
-
interpretarea unui joc de rol (acordarea primului
ajutor în caz de arsuri, intoxicaţie, asfixiere, fracturi, gripă, boli
contagioase etc.);
|
3.2 *să
aprecieze importanţa protejării propriului corp faţă de factori dăunători din
mediu;
|
- *dezbaterea
unor modalităţi de prevenire a acţiunii factorilor de mediu cu efecte nocive
pentru om.
|
CONŢINUTURI
Caracteristici
şi proprietăţi ale corpurilor
·
Echilibru şi cântărire (masa ca rezultat al cântăririi în
unităţi standard): cântarul cu arc, balanţa.
·
Volumul (capacitatea ca rezultat al măsurării în unităţi
standard: litrul, multipli şi submultipli).
*Densitatea ca rezultat al comparării maselor unor corpuri confecţionate din
materiale diferite, dar de volume identice. *Plutirea corpurilor.
·
Comportamente de adaptare la plante şi animale: reacţii
de apărare şi adaptare la lumină, *umiditate,
*vânt, *frig.
·
Proprietăţi ale metalelor şi utilizări ale acestora. Magneţi.
Circuite electrice simple.
·
Surse de lumină. Comportamentul luminii – producerea
curcubeului, culorile, umbra, vizibilitatea corpurilor.
- Planetele sistemului solar.
Transformări
ale corpurilor şi materialelor
·
*Încălzire şi răcire; căldură absorbită şi
căldură cedată.
·
Forţe care determină mişcarea corpurilor (gravitaţia,
forţe de împingere şi tragere). Mişcare şi repaus.
·
Ciclul
vieţii: naştere, creştere şi dezvoltare, înmulţire, moarte. Cicluri de viaţă
ale organismelor (plante, fluturi, broaşte, oameni).
- Transformări ale
materialelor în alte materiale cu proprietăţi diferite: ruginirea,
putrezirea, alterarea, arderea, coacerea.
Omul şi
mediul
·
Medii de viaţă: grădina, pădurea, balta, *delta, *peştera, *mările calde, *oceanul. Relaţii de hrănire.
- Resurse
naturale: apă, soluri, roci, minerale, lemn, combustibili, hrană.
Protejarea lor.
SUGESTII METODOLOGICE
Prin prezentul curriculum se
intenţionează ca, pe parcursul învăţământului primar, elevii să dobândească
competenţe utile studiului ulterior al ştiinţelor naturii pe discipline, şi
să-şi structureze un set de valori şi atitudini faţă de ştiinţele naturii prin
prisma raportării faţă de acestea şi implicit faţă de mediu. Acestea se
regăsesc într-o serie de aspecte ale învăţării, vizate de practica pedagogică:
- observarea atentă a
mediului şi a relaţiilor dintre componentele acestuia;
- citirea corectă şi
conştientă a enunţului unei situaţii-problemă;
- înţelegerea şi
explicarea fenomenelor naturale observate sau evidenţiate;
- secvenţializarea
etapelor de desfăşurare a acestora;
- construirea şi
interpretarea unor diagrame, tabele şi scheme grafice care ilustrează
rezultatele unor experimente;
- iniţierea şi realizarea
creativă a unor investigaţii, pornind de la tematica propusă;
- formarea obişnuinţei de
a utiliza diverse tipuri de reprezentări, pentru rezumarea, clasificarea şi
prezentarea concluziilor unor experimente;
-
formarea
deprinderii de a anticipa evoluţia fenomenelor studiate, pornind de la
condiţiile existente.
Acestea explică apropierea conţinuturilor învăţării de
practica învăţării eficiente a ştiinţelor naturii. În demersul didactic,
centrul acţiunii devine elevul şi nu predarea noţiunilor ştiinţifice ca atare.
Accentul trece de la “ce?” să se înveţe, la “în ce scop?” şi “cu ce rezultate?”
să se înveţe. Evaluarea se face în termeni calitativi; capătă semnificaţie
dimensiuni ale cunoştinţelor dobândite, cum ar fi: esenţialitatea, profunzimea,
funcţionalitatea, durabilitatea, orientarea axiologică, stabilitatea,
mobilitatea, diversificarea, amplificarea treptată, aplicabilitatea.
Prin acest curriculum se urmăreşte crearea condiţiilor
favorabile pentru ca elevii să-şi formeze şi dezvolte competenţele într-un ritm
individual, pentru a putea să-şi transfere cunoştinţele acumulate într-un
domeniu de studiu altui domeniu. Pentru aceasta, este util ca demersul didactic
să se orienteze spre realizarea unor tipuri variate de activităţi precum:
-
prelucrarea
variată a informaţiilor adecvate obiectivelor vizate;
-
introducerea
conţinuturilor utilizând moduri variate de antrenare a gândirii elevilor;
- solicitarea unor corelaţii intra- şi
interdisciplinare, care să determine realizarea de transferuri de cunoştinţe;
- antrenarea elevului în situaţia de a decide asupra
unor sarcini de lucru adecvate, situaţiei-problemă expuse;
-
formarea
deprinderii elevilor de a utiliza independent manualul şi alte surse de
informaţie, operând prin analiza pe text, interpretarea unor conţinuturi;
-
organizarea
unor activităţi de învăţare diferenţiată care să permită desfăşurarea
sarcinilor de lucru în ritmuri diferite;
-
sugerarea
unui algoritm al învăţării, prin modul de ordonare a sarcinilor.
Metodele şi
tehnicile de predare precum şi practicile pedagogice alese în funcţie de ritmul
de învăţare şi de particularităţile psiho-individuale ale elevilor trebuie să
fie esenţial centrate pe universul copilului. Învăţarea trebuie să se dezvolte
în mod natural pornind de la ce ştie elevul către descoperirea varietăţii
naturii şi a fenomenelor, pe cale
experimentală. O învăţare eficientă va da posibilitatea copilului să
experimenteze, să redescopere natura printr-un contact direct cu aceasta în
care rolul învăţătorului este de ghid şi colaborator.
Demersul didactic propus prin actuala programă este orientat spre:
- accentuarea caracterului formativ
al metodelor de instruire (acestea sunt utilizate în activitatea de
predare-învăţare, în scopul dezvoltării capacităţilor de a opera cu
informaţiile asimilate, de a aplica şi evalua cunoştinţele dobândite, de a
verifica ipoteze şi de a căuta soluţii adecvate de rezolvare a problemelor
propuse);
- aplicarea metodelor centrate pe
stimularea structurilor cognitive şi operatorii ale elevilor (în scopul
transformării elevului în subiect al propriei instruiri şi educaţii);
- o îmbinare şi o alternanţă sistematică
a activităţilor bazate pe efortul individual al elevului (documentarea după
surse de informaţie variate, observaţia proprie, exerciţiul individual,
instruirea programată, experimentul şi lucrul individual, tehnica muncii cu
fişe etc.) cu activităţile care solicită efortul colectiv (de echipă, de grup)
de genul discuţiilor;
-
folosirea unor metode care să favorizeze intervenţia
nemijlocită a elevului în realizarea experimentului.
Prezentăm mai jos, comparativ pe clase, o
listă a procedurilor ştiinţifice propuse de programele şcolare pentru clasele a
III-a şi a IV-a:
Clasa a III-a
|
Clasa a IV-a
|
•
Observaţii
•
Clasificări ale corpurilor şi materialelor
•
Măsurări cu mijloace uzuale
•
Stabilirea relaţiilor temporale şi spaţiale (în
termeni de rapiditate, distanţă, mişcare, formă etc.)
•
Înregistrarea observaţiilor - figurativă
•
Colectare, conservare etc.
•
Raportarea observaţiilor - figurativă, verbală
|
•
Observaţii
•
Clasificări
ale corpurilor şi materialelor
•
Estimări
ale unor caracteristici (mărimi, relaţii)
•
Stabilirea
relaţiilor temporale şi spaţiale (în termeni de rapiditate, distanţă, mişcare,
formă etc.)
•
Formularea
definiţiilor operaţionale (reţete) - figurative, verbale (Cum ai proceda ca
să…?)
•
Analiza
observaţiilor (comparaţii, generalizări simple)
•
Măsurări cu
mijloace convenţionale şi neconvenţionale
•
Înregistrarea
observaţiilor - figurativă, verbală
•
Colectare,
conservare, cultivare etc.
•
Raportarea observaţiilor şi analizelor - figurativă,
verbală
|
Experimente propuse
1.
Capacitate
(volum) pulmonar: Elevii suflă tot aerul din plămâni, umflând un
balon (pungă din plastic), apoi măsoară volumul balonului prin scufundare
într-un vas cu apă. Se măsoară şi volumul pulmonar la respiraţie liniştită.
2.
*Topire: Compararea căldurilor necesare
topirii unor cantităţi egale de ceară, naftalină, margarină etc., prin
compararea duratelor acestor procese.
3.
Sera: O
butelie din plastic în care s-a tăiat o fereastră, un borcan acoperit cu o
pungă transparentă din plastic, în care se pune un strat de pământ şi răsad,
pot simula condiţiile dintr-o seră, în care temperatura şi cantitatea de dioxid
de carbon sunt mai ridicate.
4.
Fototropism: Sensibilitatea la lumină a
vârfului tulpinii. Pe o porţiune a unui răsad de grâu, se acoperă vârfurile
tulpinilor cu câte o căciulă de hârtie, lăsându-le pe celelalte neacoperite.
Dacă sunt expuse la Soare, tulpinile neacoperite se orientează după acesta,
spre deosebire de cele acoperite.
5.
Geotropismul
rădăcinilor: Între pereţii unui vas transparent şi o bucată de
vată sau de hârtie de ziar mototolită, umezite permanent, se introduc boabe de
fasole orientate diferit. Rădăcinile cresc îndreptându-se în jos, orientate de
forţa gravitaţională.
6.
De câtă apă are nevoie planta pentru
a trăi: Se măsoară, la intervale de timp,
nivelul apei dintr-un vas, în care a fost introdusă rădăcina unei plante (se
pune în discuţie şi evaporarea apei în timp).
7.
Reflexul pupilei:
Se acoperă un ochi şi se priveşte cu celălalt o sursă de lumină puternică. După
acomodare, se descoperă primul ochi şi se compară dimensiunile pupilelor.
8.
Reacţie
de apărare la lumină: Pe o farfurie jumătate albă,
jumătate neagră, se pun larve de molii şi sunt expuse la soare; larvele trec de
pe suprafaţa neagră pe suprafaţa albă.
9.
*Reacţie de apărare la umiditate: Analog cu experimentul anterior,
dar se foloseşte hârtie albă uscată, respectiv, umedă; larvele preferă hârtia
umedă.
STANDARDE CURRICULARE
la sfârşitul învăţământului primar
Obiectiv cadru
|
Standard
|
1.
Înţelegerea
şi utilizarea în comunicare a unor
termeni şi concepte specifice ştiinţelor naturii
|
S1.
Identificarea
asemănărilor, deosebirilor şi relaţiilor dintre corpuri şi
dintre componente ale unor sisteme pe
baza observaţiei.
S2.
Clasificarea
unor corpuri, evenimente, fenomene pe baza unor criterii.
S3.
Descrierea
relaţiilor dintre componente ale aceluiaşi
sistem şi dintre sisteme.
S4.
Comunicarea
în maniere diverse a unor observaţii şi comparaţii referitoare la corpuri,
fenomene, evenimente, sisteme observate şi a rezultatelor experimentelor.
|
2.
Formarea şi
dezvoltarea capacităţilor şi
abilităţilor de experimentare şi explorare/investigare a realităţii, folosind instrumente şi procedee specifice
|
S5.
Măsurarea cu instrumente
convenţionale şi neconvenţionale şi evidenţierea regularităţilor unor
fenomene pe baza măsurătorilor şi/sau observaţiei.
S6.
Realizarea unor experimente simple
pe baza unui plan de lucru şi/sau a unor ipoteze date.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu