Liceul Pedagogic
„Vasile Lupu”, Iași
Proiect didactic
Profesor coordonator: Purțuc Mariana Georgeta
Profesor metodist: Râpanu Maricela
Propunător: Pasnicu Sabina-Iuliana
Instituția de învățământ: Grădinița „Cuvioasa Parascheva”,iași
2012
Data: 6.12.2012
Grupa: mare
Domeniul experiențial: Limbă și comunicare
Denumirea activității: Educarea limbajului
Subiectul activității: Povestea
fulgului de nea de Trenca Banciu
Mijloc de realizare: Povestirea educatoarei
Tipul activității: predare- învățare
Scopul activității: familiarizarea copiilor cu conținutul de idei al
unui text epic (Povestea fulgului de nea)
Obiective operaționale: La sfărșitul activității preșcolarii vor fi
capabili:
O1- să enumere caracteristicile anotimpului de iarnă;
O2- să formuleze enunțuri cu termenii și expresiile noi (brumă, ca pe lumina ochilor);
O3- să descrie personajul principal din poveste (fetița);
O4- să identifice mesajul transmis prin textul literar;
O5- să reproducă momentele principale ale poveștii pe baza imaginilor sugestive.
Strategia didactică:
a.
Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul, povestirea
b.
Mijloace de învățământ: planșe cu imagini, textul poveștii, ghicitoarea.
c.
Modul de organizare: frontal, individual.
Locul de desfășurare: sala de grupă
Resurse umane: preșcolarii
Resurse temporale: 30 minute
Resurse bibliografice:
1.
Florica, Mitu,
Ștefania, Antonovici, Metodica activităților de derulare a limbajului în
învățământul preșcolar, Editura Humanitas, 2005
2.
Georgeta, Toma,
Anghel, Magdalena, Sugestii metodice și culegere de texte literare,
Editura Delta Cart Educațional, România, 2010
Povestea
fulgului de nea
Era odata , demult, tare demult, o fetita
de o frumusete rara: cu ochii luminosi si blanzi, cu mainile fine si catifelate
, cu parul lung si matasos.Mama ei era Ziua si tatal ei era Noaptea, iar
fetitei ii daduse numele de Roua, caci avea chipul limpede ca un strop de
apa.Parintii o iubeau ca pe lumina ochilor si aveau mare grija de ea. O scoteau
la plimbare numai seara si dimineata , iar fetita mangaia florile si vorbea cu
toate vietuitoarele.Tatal sau i-a spus sa se fereasca insa de razele soarelui
caci atunci cand o vor atinge va fi transformata.Zi dupa zi dorinta ei de a se
plimba in lumina soarelui devenea tot mai puternica si uitand de sfatul tatalui
sau iesi afara si incepu sa alerge fericita de colo-colo.Deodata, vrand sa se
opreasca simti ca nu mai poate atinge pamantul. Fetita striga fericita:
-Ce
frumosete! O sa ajung la Soare! O sa povestesc mamei tot ce am vazut .Dar Roua
urca tot mai sus si incepu sa-I fie frig. Se ghemui, dar frigul era tot mai
mare si simtea ca se ingreuneaza ca atunci cand cineva i-ar fi atarnat ceva de
picioare.Uitandu-se in jur vazu un palat de apa si praf. Era palatal unui Nor
Cenusiu.Peste ea navalira o multime de copii care erau norisorii mici, mici de
tot de se amestecau unii cu altii. Abia si-a gasit un loc ca a aparut Nor
Cenusiu tunand si fulgerand.Nor Cenusiu le spuse norisorilor sa se duca si sa
adune multe picaturi de apa fiindca pe
pamant e nevoie de ploaie. Unul dintre norisori spuse mandru ca el a gasit o
picatura si o arata pe Roua.Fetita a inceput sa tipe ca ea nu ramane la ei dar
nimeni nu o asculta.Toti norisorii impreuna cu fetita au iesit afara unde l-au
intalnit pe Suiera Vant care i-a luat pe aripile lui ducandu-i tot mai sus .Pe drum s-au intalnit cu Vajaie
Vant care o cauta pe Roua sa i-o duca lui Ger Napraznic ca sa-i aprinda pipa si
sa-i scuture barba de bruma. Vajaie vant o smulse pe fetita si o duse la
palatal de gheata .Cand o vazuse pe Roua o trimise sa ia un pieptene de gheata
si sa-i scuture bruma din par.Fata incepu sa-l pieptene, dar lacrimile I se
rostogoleau pe obraz. Ca sa scapa de ele, Ger sulfa si le transforma in puf de
bruma care i se lipea pe fata , pe gat si pe rochita. Fata deschise geamul ,
iar bruma a fost luata de vantsi dusa spre pamant. Privirea dupa ea si dorul de
casa ii sageta inima. Fara sa stea pe ganduri se arunca si ea pe fereastra.Ger
il cheama pe Vajaie Vant si-I spuse:
-Alearga dupa fata! De n-o poti prinde,
sulfa peste ea si ingheata-I trupul! Vazind ca nu o poate ajunge din urma
incepu sa sufle cu putere spre ea. Cu ultima ei putere zise:
-N-am sa te las,
mosule sa ingheti pamantul ! Tremurand, isi prinse rochita si o intinse sa
apere pamantul de gerul napraznic , iar rochita se preface in fire sclipitoare
de zapada care au acoperit pamantul.
Daca priviti cu atentie fiecare fulg de
zapada, in el veti vedea ochii stralucitori ai fetitei Roua, care zambeste cu
drag tuturor copiilor si-i indeamna la joc.
Nr. crt.
|
Momentele actvității
|
Ob. op.
|
Conținutul instructiv- educativ
|
Stategia
didactică
|
Evaluarea
|
||
Metode și procedee
|
Mijloace de învățământ
|
Forme de organizare
|
|||||
1.
|
Moment
organizatoric
|
Sunt asigurate condițiile pentru buna
desfășurare s activității.
|
|||||
2.
|
Captarea
atenței
|
O1
|
Se va realiza printr-o ghicitoare: „Cu-a steluței lui suflare
Toarce nourii din zare Și-i preface în lințolii Argintii ce-ncântă zorii.” (fulgii).
Solicit
copiilor să enumere câteva semne
specifice anotimpului de iarnă.
(Posibile răspunsuri ale copiilor: Afara e mai frig decât toamna. Afară
ninge. Apa ingheață.)
|
Conversația
Explicația
Observarea
|
Ghicitoarea
|
Frontal
Individual
|
Evaluez capacitatea de a raspunde corect la întrebări în
propoziții.
|
3.
|
Anunțarea
temei și a obiectivelor
|
„ Copii, astăzi vă voi spune o poveste
frumoasă despre un fulg de nea; povestea se numește Povestea fulgului de
nea. Va trebui să fiți atenți la cuvintele pe care nu le cunoașteți
pentru a le explica împreună și pentru a înțelege ce înseamnă alcătuind
propoziții cu acestea. Apoi vom descrie personajul principal și vom
identifica mesajul textului urmand ca voi să reproduceți momentele principale
pe baza imaginilor.
|
Conversația Explicația
|
Frontal
|
Evaluez modul în care sunt înțelese
obiectivele lecției.
|
||
4.
|
Dirijarea
învățării
|
O2
|
Voi povesti cursiv, pe baza unor
ilustrații. Voi întrerupe firul povestirii, la momentul oprtun, pentru a
explica pe înțelesul copiilor cuvintele noi.
„brumă”= promoroacă
„ca pe lumina ochilor”=foarte mult.
Dupa această etapă vom alcătui propoziții cu acești termeni.
|
Povestirea
Explicația
|
Planșele cu secvențe din poveste
|
Frontal
|
Evaluez capacitatea copiilor de a găsi
sinonime pentru cuvintele și expresiile noi din poveste și de a formula
enunțuri cu acestea.
|
5.
|
Asigurarea
retenței și a transferului
|
O3
O4
O5
|
Vom descrie personajul principal vom identifica mesajul ce se desprinde din
acest text literar și vom reproduce
momentele principale pe baza imaginilor.
|
Conversația
Exercițiul
|
Planșele cu secvențe din poveste
|
Individual
|
Evaluez deprinderea copiilor de a
rezolva cerințele educatoarei.
|
6.
|
Încheierea
activității
|
Se vor fixa titlul și autorul poveștii.
|
Conversația
|
Stimulente
|
Frontal
|
Evaluez întregul comportament al
preșcolarilor.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu