Consiliere si orientare
Aria curriculară: CONSILIERE ŞI
ORIENTARE
Disciplina de învăţământ: CONSILIERE
ŞI ORIENTARE
Clasa: a IV-a
Varianta de curriculum:
CURRICULUM NUCLEU
Nr. de ore: 1 oră/săptămână
Planificarea calendaristica
Nr
crt
|
Unitatea de
învăţare
|
Ob.
de ref.
|
Conţinuturi
|
Nr. ore
|
Săpt.
|
Obs.
|
1.
|
Autocunoaştere şi
dezvoltare personală
|
1.1.
1.2.
|
·
Cine
eşti tu?
·
Cine
sunt eu?
·
Unde
te doare?
·
Între
bucurie şi tristeţe
·
Expresivitatea
lumii înconjurătoare
·
Sentimente
de viaţă personală
|
6
|
I – VI
18.09-23.10
|
|
2.
|
Comuinicare şi
relaţionare interpersonală
|
2.1.
2.2.
|
·
Cum putem comunica
·
Un comportament de bun ascultător
·
Un bun povestitor
·
Conflicte ca-n poveşti
·
Un comportament civilizat
·
Am şi eu un rol
·
Exerciţii de comunicare
|
7
|
VII-XIII
30.10-18.12
|
|
3.
|
Managementul
informaţiilor şi al învăţării
|
3.1.
|
·
Mergem la şcoală!
·
De ce mergem la şcoală?
·
Ştim să ne informăm
·
Colectivul de redacţie
·
Să găsim soluţii utile
·
Cum se scurge o zi din viaţa mea?
·
Timpul e preţios
|
7
|
XIV-XX
8.01-26.02
|
|
4.
|
Planificarea carierei
|
4.1.
|
·
La ce mă pricep mai bine?
·
Ce aş vrea să fiu?
·
Călătorii în lumea meseriilor
·
Oare de ce?
·
Ce învăţăm azi, ne ajută mâine!
·
Să ne prezentăm!
·
Scopurile mele
|
7
|
XXI-XXVII
5.03-23.04
|
|
5.
|
Stil de viaţă
|
5.1.
5.2.
|
·
Am şi drepturi, dar şi responsabilităţi
·
Sănătatea e de preţ!
·
Sunt necesare regulile în viaţă?
·
Ajutorul reciproc
·
Persoane cu nevoi speciale
·
De ce aşa multă violenţă?
·
Acţionează în situaţii diferite!
|
7
|
XXVIII-XXXIV
30.04-11.06
|
1. UNITATEA
DE ÎNVĂŢARE:
Nr. de ore:
6
Perioada: 18.09 – 23.10
Nr
crt
|
Detalii de
conţinut
|
O.
R.
|
Activităţi de
învăţare
|
Resurse/ Forme de organizare
|
Evaluare
|
Nr. ore
Data
|
Obs
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Cine eşti tu?
Cine sunt eu ?
Unde te doare?
Între bucurie şi tristeţe
Sentimente din viaţa personală. Sentimentele mele în ultima
vreme
Universul meu
|
1.1
1.2
|
- chestionare de interese şi abilităţi; discuţii pe
baza rezultatelor;
- descrierea colegului preferat şi a unei activităţi
realizate cu acesta;
- joc didactic „Cine eşti tu?”
- identificarea trăsăturilor care-i caracterizează;
- joc didactic „Cine sunt eu?”
- recunoaşterea unor situaţii în care apare o durere
fizică/emoţională;
- activitate practică „Plasturele şi inima”
- cunoaşterea stărilor emoţionale pozitive şi
negative şi exemplificarea acestora cu momente din viaţa personală;
- joc didactic „Baba oarba”
- ierarhizarea emoţiilor trăite în funcţie de
frecvenţa lor;
- joc de rol „Un moment din viaţa mea”
- joc didactic „Zarurile cu sentimente”
- identificarea elementelor care alcătuiesc
universul personal;
- activitate practică „Mergi la locul potrivit”
- descrierea activităţii preferate;
|
- conversaţia, explicaţia, exerciţiul, jocul de rol, jocul didactic, dezbaterea
- fişe de lucru, culori, cartonaşe cu date personale, inima din hârtie,
plasturele, planşă cu emoţii pozitive şi negative, zarul cu sentimente,
planşe cu activităţi diferite
- frontal, în perechi, individual, pe grupe
|
-temă de lucru în clasă
-observare
sistematică
-
activitate practică
|
6
18.09
25.09
2.10
9.10
16.10
23.10
|
2. UNITATEA DE ÎNVĂŢARE:
Nr. de ore:
7 Perioada: 30.10 – 18.12
Nr
crt
|
Detalii de
conţinut
|
O.
R.
|
Activităţi de
învăţare
|
Resurse/ Forme de organizare
|
Evaluare
|
Nr. ore
Data
|
Obs
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Cum putem comunica?
Un comportament de bun ascultător
Un bun „povestitor”
Conflicte ca-n poveşti
Un comportament civilizat
Am şi eu un rol
Exerciţii de comunicare
|
2.1
2.2
|
- cunoaşterea tipurilor de comunicare;
- identificarea vorbitorului şi a asculătorului în
situaţiile prezentate;
- joc didactic „Telefonul fără fir”;
- identificarea obstacolelor în înţelegerea
mesajului comunicării;
- activitate practică „Mă asculţi sau nu?”
- identificarea elementelor care fac un text mai
accesibil şi mai uşor de receptat;
- activitate practică „Învăţător pentru o zi”
- identificarea situaţiilor care duc la apariţia
unui conflict şi găsirea unor soluţii pentru a împiedica ajungerea într-o
asemenea situaţie;
- joc de rol „La proces”;
- realizarea unui dialog în care să folosească
„cuvinte magice” care descriu un comportament civilizat;
- exersarea unor sarcini de grup în care se
stabilesc roluri, reguli;
- joc didactic „Ghemul de lână”;
- identificarea stărilor sugerate de imagini;
- joc „De-a
artiştii”;
|
- conversaţia, explicaţia, exerciţiul, jocul de rol, jocul didactic, dezbaterea
- fişe de lucru, culori, carte de poveşti, imagini cu situaţii
conflictuale, planşă „Grădina vorbitoare”, ghemul de lână, imagini
- frontal, în perechi, individual, pe grupe
|
-temă de lucru în clasă
-observare
sistematică
-
activitate practică
|
7
30.10
13.11
20.11
27.11
4.12
11.12
18.12
|
3. UNITATEA DE ÎNVĂŢARE:
Nr. de ore:
7
Perioada: 8.01 – 26.02
Nr
crt
|
Detalii de
conţinut
|
O.
R.
|
Activităţi de
învăţare
|
Resurse/ Forme de organizare
|
Evaluare
|
Nr. ore
Data
|
Obs
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Mergem la şcoală!
De ce mergem la şcoală?
Ştim să ne informăm
Colectivul de redacţie
Să găsim soluţii utile!
Timpul e preţios
Paşi în pregătirea lecţiilor
|
3.1
|
- ierarhizarea motivelor învăţării, în funcţie de
propria lor persoană;
- identificarea locului pe care îl are şcoala în
propriul univers;
- activitate recreativă: „Câmp cu flori”
- clasificarea motivelor învăţării, ţinând cont de
durata efectelor lor (pe termen scurt sau lung);
- joc didactic: „Cu cine mă asemăn?”
- discuţii despre cum se informează pentru a realiza
o sarcină dată;
- identificarea surselor de informare;
- activitate de informare: „Un prieten din lumea
animalelor”;
- realizarea unei cărţi personale cu titlul
„Călătorii prin ţară” şi a „Revistei clasei”;
- identificarea unor soluţii pentru realizarea
sarcinilor date;
- activitate de grup: „Găseşte soluţii”;
- realizarea programului zilnic al şcolarului şi
identificarea activităţilor preferate şi neagreate;
- joc didactic: „Să-l ajutăm pe ursuleţ!”
- identificarea paşilor în pregătirea lecţiilor;
- activitate pe grupe: „Cum învăţăm?”
|
- conversaţia, explicaţia, exerciţiul, jocul didactic,
dezbaterea
- fişe de lucru, culori, carton, foarfec, carioca, foi albe, texte,
manual de ştiinţe, enciclopedie, reviste de copii, reviste cu rebusuri, carte
de ghicitori, manual de limba română, stilouri, acuarele, pensoane, foarfece
- frontal, în perechi, individual, pe grupe
|
-temă de lucru în clasă
-observare
sistematică
-
activitate practică
|
7
8.01
15.01
22.01
29.01
12.02
19.02
26.02
|
4. UNITATEA
DE ÎNVĂŢARE:
Nr
crt
|
Detalii de
conţinut
|
O.
R.
|
Activităţi de
învăţare
|
Resurse/ Forme de organizare
|
Evaluare
|
Nr. ore
Data
|
Obs
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
La ce mă pricep mai bine?
Ce aş vrea să fiu?
Călătorie în lumea meseriilor
Oare ce e?
Ce învăţăm azi, ne ajută mâine!
Să ne prezentăm!
Scopurile mele. Afacerea personală
|
4.1
|
- enumerarea activităţilor preferate;
- ordonarea factorilor care ajută la dezvoltarea
abilităţilor necesare realizării activităţilor preferate;
- activitate practică: „Sunt îndemânatic?”
- cunoaşterea meseriilor şi prezentarea celei pe
care ar dori să o urmeze fiecare;
- activitate informatică: „O întâlnire interesantă”;
- cunoaşterea abilităţilor necesare pentru
realizarea anumitor meserii;
- joc de rol: „În lumi diferite”;
- cunoaşterea importanţei fiecărei meserii pentru
societate;
- activitate recreativă: „Ghici ce e?”;
- identificarea situaţiilor de viaţă în care se
folosesc deprinderile de citit scris şi calcul
- activitate pe grupe: „Necesitatea abilităţilor
dobândite în şcoală”;
- realizarea unei scrisori prin care să se prezinte colegilor;
- joc didactic: „Cu cine vreau să semăn?”;
- prezentarea scopurilor pe care le au în viaţă şi a
modului în care ar realiza propria afacere;
- activitate joc: „Reclama potrivită”
|
- conversaţia, explicaţia, joc de rol, exerciţiul, jocul
didactic, dezbaterea
- fişe de lucru, culori, acuarele, pensoane, reviste, lipici, foarfec,
„Cutia cu surprize”, cartonaşe cu ghicitori şi imagini cu meserii,
carton, carioca, foi albe, imagini
- frontal, în perechi, individual, pe grupe
|
-temă de lucru în clasă
-observare
sistematică
-
activitate practică
|
7
5.03
12.03
19.03
26.03
2.04
16.04
23.04
|
5. UNITATEA
DE ÎNVĂŢARE:
Nr. de ore:
7
Perioada: 30.04 – 11.06
Nr
crt
|
Detalii de
conţinut
|
O.
R.
|
Activităţi de
învăţare
|
Resurse/ Forme de organizare
|
Evaluare
|
Obs
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Am şi drepturi, dar şi responsabilităţi
Sănătatea e de preţ!
Sunt necesare regulile în viaţă?
Ajutorul reciproc
Persoane cu nevoi speciale
De ce aşa multă violenţă?
Acţionează în situaţii diferite
|
5.1
5.2
|
- identificarea drepturilor şi responsabilităţilor
pe care le au;
- activitate pe grupe: „Nu sunt numai elev”;
- realizarea copacului comportamentelor nesănătoase
şi a celui cu comportamente sănătoase;
- activitate pe grupe: „Sănătatea e de preţ!”;
- prezentarea importanţei reguluilor în viaţă;
- activitate pe grupe: „Reguli peste tot!”;
- identificarea situaţiilor în care oferim sau cerem
ajutor;
- activitate pe grupe: „Cum pot să ajut?”;
- discuţii despre persoanele cu nevoi speciale şi
prezentarea modului în care trebuie să ne purtăm cu acestea;
- joc didactic: „Persoane cu dizabilităţi”;
- cunoaşterea modalităţilor prin care se poate evita
violenţa;
- activitate didactică: „Există violenţă şi între
copii?”
- prezentarea modului în care ar acţiona în situaţii
diferite;
- activitate ”Comportamentul meu!”
|
- conversaţia, explicaţia, exerciţiul, jocul didactic,
dezbaterea
- fişe de lucru, culori, foi albe, eşarfă, bandă adezivă, căşti
- frontal, în perechi, individual, pe grupe
|
-temă de lucru în clasă
-observare
sistematică
-
activitate practică
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu