sâmbătă, 23 martie 2013

Planificarea scolara la matematica distractiva

Aria curriculara:      MATEMATICA SI STIINTE ALE NATURII
Disciplina:             MATEMATICA
Nr. Ore:                1 ora/saptamana
Clasa:                    a IV-a



                Matematică distractivă

                             




1 oră / săptămână



1.Argument

            Matematica este o stiinta adanc ancorata in realitatea noastra de zi cu zi si de aceea este atat de necesar ca elevii sa inteleaga acest lucru si, mai ales, sa accepte ca matematica trebuie si poate fi invatata daca i se acorda timp si atentie.

            Pentru “a umaniza rigida matematica” (asa cum, din pacate, este considerata de unii elevi si parinti) se poate apela la orele optionale de “Matematica distractiva”. In aceste ore, teme din programa de matematica, dar si altele pe care dascalii, dar si elevii le propun, pot fi abordate din unghiuri diferite, totul desfasurandu-se ca o “joaca”, dar o joaca serioasa, in care toti vor fi antrenati si toti vor fi castigatori, nu numai ca se vor amuza, dar mai ales pentru ca vor invata lucruri noi, facand corelatii inter si transdisciplinare.

            In prezenta lucrare, lectiile au fost gandite ca o “plimbare de placere ” prin anumite teme, ca de exemplu: “Eco-matematica”, “Matematica si sanatatea”, “Istorie matematica”, “Geografie matematica”, “Literatura matematica”, “Matematica, ufologie si S.F.”. Toate  exercitiile si problemele graviteaza in jurul subiectelor propuse, maniera de abordare fiind inedita. Un accent deosebit s-a pus pe munca in perechi sau in echipa, in cadrul grupului, toti elevii avand sarcini precise.

            In fiecare ora, elevii vor avea coli, culori, foarfece si vor compune ei insisi xercitii si probleme practice so teoretice pe care le vor da spre rezolvare colegilor, deoarece este stiut faptul ca imaginatia copiilor este inepuizabila, fiind necesar doar ca aceasta sa fie “provocata” pentru a se dezlantui si pentru a oferi adevarate spectacole de inteligenta.

            Pentru ca totul sa se termine intr-o atmosfera constructiva, dar si vesela in acelasi timp, la sfarsitul fiecarei ore, copiii vor vota cine a fost cel mai activ elev si acesta va primi un ecuson inscriptionat cu una din formulele: “Istetul clasei”, “Cel mai bun matematician”, “Campion la matematica” (aceste ecusoane putand fi  realizate de catre scolari la orele de abilitati practice).

            Astfel, prin intermediul acestor amuzamente matematice, pot fi deschise incet, dar sigur, porti spre matematica serioasa, fara de care realitatea complexa a zilelor noastre este de neconceput.

2. Obiective cadru



  1. Dobândirea şi consolidarea unor cunoştinţe pregătitoare pentru clasa a V-a.
  2. Stimularea gândirii logice şi a interesului pentru lărgirea orizontului în domeniul matematicii.
  3. Înţelegerea legăturii dintre matematică, viaţă şi alte discipline sau domenii ale ştiinţei.
  4. Dezvoltarea capacităţii de a rezolva probleme de matematică pe baza cunoştinţelor dobândite, a raţionamentului şi a aplicării unor algoritmi de lucru.
3.Obiective referinţă

1.1. să utilizeze cunoştinţele dobândite la matematică (proprietăţi ale operaţiilor; ordinea efectuării operaţiilor; adunarea fracţiilor; calcularea suprafeţei);
1.2. să aplice cunoştinţele matematice asimilate anterior pentru dobândirea unor cunoştinţe noi şi pentru descoperirea unor curiozităţi legate de numere;
2.1. să stabilească legătura ipoteză – concluzie;
2.2. să stabilească valoarea de adevăr a unor propoziţii;
2.3. să opereze cu numere scrise cu alte cifre, în afara celor arabe;
3.1. să argumenteze legătura dintre matematică şi viaţa de zi cu zi;
3.2. să realizeze legături între diferitele domenii ale matematicii sau între matematică şi alte discipline;
4.1. să aplice cunoştinţe dobândite, algoritmi de lucru şi raţionamente matematice în rezolvarea unor exerciţii şi a unor probleme.


4.Modalităţi de evaluare


Probe orale: jocuri matematice, exerciţii şi probleme
Probe scrise: teste de evaluare, fişe de lucru, „cartea” – culegere realizată de elevi
Probe practice: desene, colaje
Portofoliul: exerciţii, fişe de exerciţii şi probleme, curiozităţi matematice, etc.

5.Bibliografie


1. Pârâială, Viorica, Pârâială, Dumitru, „Matematica – manual pentru clasa a IV – a”,  
Editura Aramis, Bucureşti, 2004

2. Peneş, Marcela, Culegere de matematică clasele III – IV”
Editura, Ana 2000, Bucureşti, 2004

3. Maior, Aurel, Blaga, Vasile, - „Culegere de matematică – clasele II – IV”,
Editura Aramis, Bucureşti, 2004

4. Dumitru, Viorel - George, - „Matematica pentru ciclul primar – Teste. Logică. 
    Dumitru, Alexandrina,         - “Perspicacitate. Joc”, Editura All, Bucureşti, 1997

5. Petrică, Ion - „Matematică – Probleme pentru clasele I – IV”,
Editura Petrion, Bucureşti, 1996

6. „Curriculum naţional”, Editura Corint, 1998

7. coord. Nicolae, Alina - „Matematica distractivă – clasa a IV – a”,
Editura Aramis, Bucureşti, 2000

8. Peneş, Marcela - „Caiet de vacanţă – clasa a IV – a”,
Editura Ana 2000, Bucureşti, 2004

.

6.Conţinuturi



Operaţii cu numere naturale:
  • adunarea şi scăderea numerelor naturale
  • terminologia specifică: termen, sumă, descăzut, scăzător, diferenţă, „cu atât mai mult”, „cu atât mai puţin”
  • înmulţirea şi împărţirea numerelor naturale
  • terminologia specifică: factor, produs, deîmpărţit, împărţitor, „de atâtea ori mai mult”, „de atâtea ori mai puţin”
  • evidenţierea unor proprietăţi ale adunării şi înmulţirii (comutativitate, asociativitate, element neutru) cu ajutorul obiectelor şi al reprezentărilor, fără a folosi terminologia
  • ordinea efectuării operaţiilor
Aflarea unui număr necunoscut în cadrul unei relaţii
Probleme care se rezolvă prin cel puţin trei operaţii
Probleme de logică şi probabilităţi
Fracţii:
  • noţiunea de fracţie, fracţii egale, reprezentări prin desene
  • fracţii echiunitare, subunitare, supraunitare
  • compararea fracţiilor
  • adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
  • aflarea unei fracţii dintr-un întreg
Numeraţia antică:
  • numeraţia egipteană
  • numeraţia populară veche rusă
  • numeraţia romană
  • numeraţia grecească şi ioniană
Elemente intuitive de geometrie:
  • figuri geometrice: punct, segment, poligoane, unghi, drepte paralele
  • patrulatere speciale: dreptunghi, romb, pătrat, trapez
Măsurări folosind etaloane neconvenţionale
Unităţi de măsură: metru, litrul, kilogramul, ora, minutul, ziua, monede, bancnote, et




7 Competenţe specifice



OB. REF.
COMPETENTE SPECIFICE
ACTIVITATI
Dobândirea şi consolidarea unor cunoştinţe pregătitoare pentru clasa a V-a
1.1.
să utilizeze cunoştinţele dobândite la matematică, (proprietăţi ale operaţiilor, ordinea efectuării operaţiilor, adunarea fracţiilor; calcularea suprafeţei)
* exerciţii cu necunoscute, de tipul ecuatiilor
* exersarea unor artificii de calcul
* exerciţii de completare cu semnele operaţiilor matematice şi cu paranteze a unor expresii matematice pentru stabilirea egalitatilor.
1.2.
să aplice cunoştinţele matematice asimilate anterior pentru dobândirea unor cunoştinţe noi şi pentru descoperirea unor                                         curiozităţi legate de numere
* exerciţii de aflare a pătratului unui număr
* exerciţii de stabilire a corespondenţei între fracţii ordinare, zecimale şi procente
Stimularea gândirii logice şi a interesului pentru lărgirea orizontului în domeniul matematicii
2.1.
să stabilească legătura ipoteză – concluzie
* exerciţii de logică de tipul „dacă… atunci…”
2.2.
să stabilească valoarea de adevăr a unor propoziţii
* exerciţii de judecarea unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea  valorii de adevăr a acestora
2.3.
să opereze cu numere scrise cu alte cifre,  în afara celor arabe
* exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre egiptene, romane sau greceşti în numere scrise cu cifre arabe.
Înţelegerea legăturii dintre matematică, viaţă şi alte discipline sau domenii ale ştiinţei
3.1.
să argumenteze legătura  dintre matematică şi viaţa
* probleme cotidiene care se rezolvă matematic
3.2.
să realizeze legături  intre diferitele domenii ale matematicii sau între matematică şi alte discipline
* ilustrarea fracţiilor prin forme între geometrice sau pe portativ, prin note muzicale de durate diferite
* exerciţii care solicită cunoaşterea formelor geometrice
Dezvoltarea capacităţii de a rezolva probleme de matematică pe baza cunoştinţelor dobândite, a raţionamentului şi a aplicării unor algoritmi de lucru
4.1.
să aplice cunoştinţe dobândite, algoritmi de lucru şi raţionamente  matematice în rezolvarea unor exerciţii şi a unor probleme 
* exerciţii bazate pe ordinea efectuării operaţiilor 
* sub formă de labirint
* sub formă de ecuaţii
* sub forma exerciţiilor de tip „instruire 
programată”
* completări de şiruri (numere, figuri)  după reguli pe care trebuie să le  descopere
* exerciţii de „decodificare” a  operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene.







Aria curriculară: Matematica si Stiinte ale naturii
Disciplina: Matematică distractivă
Clasa a IV-a
Curriculum optional
Număr de ore pe săptămână: 1

Planificarea calendaristică orientativă



Nr. crt.
Unităţi de învăţare
Ob. Ref.
Detalieri de conţinut
Nr. ore
Perioada
Obs.
Semestrul I
1.
Sa ne “amuzam” aritmetic si matematic

  • Calcule dificile?
2
I - II

  • “Artificii” .... matematice;
1
III

  • Labirintul matematicienilor;
  • Recapitulare
2
IV -V

  • Daca ... atunci ... sa gandim!
1
VI

  • Geometrie nazdravana;
2
VII-VIII

  • Dintre ... “sute” de solutii...;
2
IX-X

  • Fractii (ordinare, zecimale, “muzicale”, “geometrice”);
3
XI-XIII

Semestrul II

  • Socoteli antice:
*      Numeratia egipteana
*      Numeratia populara veche rusa
*      Numeratia romana
*      Numeratia greceasca si ioniana
   Recapitulare
7
XIV - XX

  • Matematica din fiecare zi;
4
XXI-XXIV

  • Socoteli codificate
3
XXVI-XXVIII

2.
Recapitulare
finala
Evaluare

  • Recapitulare
  • Teste de evaluare
4
3
XXIX-XXXII
XXXIII-XXXVII


Proiectarea unităţilor de învăţare



SEMESTRUL I


Nr.
Crt.
CONŢINUTURI (DETALIERI)
OB. REF.
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
RESURSE
EVALUARE
DATA
1.
Calcule dificile?
3 ore
1.1


2.2


3.1
4.1

*      exerciţii de completare cu semnele operaţiilor matematice şi cu paranteze a unor expresii matematice pentru stabilirea egalităţilor;
*      exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*      probleme cotidiene care se rezolvă matematic;
*      completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
Metode şi procedee:
conversaţia,
explicaţia,
exerciţiul,
demonstraţia,
lucrul cu manualul


2.
“Artificii” .... matematice;
2 ore
1.1



1.2
2.2


3.1
*   exersarea unor artificii de calcul;
*   exerciţii de completare cu semnele operaţiilor matematice şi cu paranteze a unor expresii matematice pentru stabilirea egalităţilor;
*   exerciţii de aflare a pătratului unui număr;
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   probleme cotidiene care se rezolvă matematic;


3.
Labirintul matematicienilor
3 ore

1.1



1.2
2.2


3.1
4.1
*   exerciţii cu necunoscute, de tipul ecuaţiilor;
*   exerciţii de completare cu semnele operaţiilor matematice şi cu paranteze a unor expresii matematice pentru stabilirea egalităţilor;
*   exerciţii de aflare a pătratului unui număr;
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   probleme cotidiene care se rezolvă matematic;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;
Mijloace de învăţământ:
portofolii,
fişe de lucru,
planşe,
culegeri,
curiozităţi,




Forme de organizare:
activitate individuală,
pe grupe,
în perechi






4.
Recapitulare
Evaluare
1 ora


1.1



1.2
2.2


3.1
4.1
*   exerciţii cu necunoscute, de tipul ecuaţiilor;
*   exerciţii de completare cu semnele operaţiilor matematice şi cu paranteze a unor expresii matematice pentru stabilirea egalităţilor;
*   exerciţii de aflare a pătratului unui număr;
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   probleme cotidiene care se rezolvă matematic;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;


5.
Daca ... atunci ... sa gandim!
2 ore
2.1
2.2
3.1
*   exercitii si probleme de logică şi perspicacitate



6.
Geometrie nazdravana
2 ore
3.2
4.1
*   figuri geometrice
*   patrulatere speciale
Mijloace de învăţământ:
portofolii,
fişe de lucru,
planşe,
culegeri,
curiozităţi,

Forme de organizare:
activitate individuală,
pe grupe,
în perechi


7.
Dintre ... “sute” de solutii...;
2 ore
2.1
2.2
3.1
*   exercitii si probleme de logică şi perspicacitate



8.
Fractii (ordinare, zecimale, “muzicale”, “geometrice”);
2 ore
1.2
3.1
3.2
*   noţiunea de fracţie, fracţii egale, reprezentări prin desene
*   fracţii ordinare, zecimale, … „muzicale”, „geometrice”
*   fracţii echiunitare, subunitare, supraunitare
*   compararea fracţiilor
*   operaţii cu fracţii
*   aflarea unei fracţii dintr-un întreg



SEMESTRUL II

Nr.
Crt.
CONŢINUTURI (DETALIERI)
OB. REF.
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
RESURSE
EVALUARE
DATA
1.
Socoteli antice:
*      Numeratia egipteana
*      1 ora
2.2


2.3
4.1



*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre egiptene;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;



Metode şi procedee:
conversaţia,
explicaţia,
exerciţiul,
demonstraţia,
lucrul cu manualul






Mijloace de învăţământ:
portofolii,
fişe de lucru,
planşe,
culegeri,
curiozităţi,



Forme de organizare:
activitate individuală,
pe grupe,
în perechi



*      Numeratia populara veche rusa
*      1 ora

2.2


2.3
4.1
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre ruseşti;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;


*      Numeratia romana
*      1 ora

2.2


2.3
4.1
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre romane;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;


*      Numeratia greceasca si ioniana
*      1 ora

2.2


2.3
4.1
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre greceşti;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;


Recapitulare
Evaluare
1 ora
2.2


2.3

4.1
*   exerciţii de judecare a unor propoziţii (matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora;
*   exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre egiptene, romane sau greceşti în numere scrise cu cifre arabe;
*   completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere;
*   exerciţii de „decodificare” a operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte desene;



3.
Matematica din fiecare zi
4 ore
1.1
1.2
3.1
*   exerciţii şi probleme „descoperite” în viaţa de zi cu zi



4.
Socoteli codificate
2 ore

*    



5.
Recapitulare finala
3 ore
1.1
2.1
2.2
2.3
3.1
4.1
*   numeraţia antică
*   operaţii cu numere naturale
*   probleme
*   fracţii
*   elemente de geometrie
*   unităţi de măsură



6.
Teste de evaluare
3 ore

*    




Un comentariu: