Aria curriculara: MATEMATICA
SI STIINTE ALE NATURII
Disciplina: MATEMATICA
Nr. Ore: 1
ora/saptamana
Clasa: a
IV-a
Matematică distractivă
1 oră / săptămână
1.Argument
Matematica este o stiinta adanc ancorata in realitatea
noastra de zi cu zi si de aceea este atat de necesar ca elevii sa inteleaga
acest lucru si, mai ales, sa accepte ca matematica trebuie si poate fi invatata
daca i se acorda timp si atentie.
Pentru “a umaniza rigida matematica” (asa cum, din
pacate, este considerata de unii elevi si parinti) se poate apela la orele
optionale de “Matematica distractiva”. In aceste ore, teme din programa de
matematica, dar si altele pe care dascalii, dar si elevii le propun, pot fi
abordate din unghiuri diferite, totul desfasurandu-se ca o “joaca”, dar o joaca
serioasa, in care toti vor fi antrenati si toti vor fi castigatori, nu numai ca
se vor amuza, dar mai ales pentru ca vor invata lucruri noi, facand corelatii
inter si transdisciplinare.
In prezenta lucrare, lectiile au fost gandite ca o
“plimbare de placere ” prin anumite teme, ca de exemplu: “Eco-matematica”,
“Matematica si sanatatea”, “Istorie matematica”, “Geografie matematica”,
“Literatura matematica”, “Matematica, ufologie si S.F.”. Toate exercitiile si problemele graviteaza in jurul
subiectelor propuse, maniera de abordare fiind inedita. Un accent deosebit s-a
pus pe munca in perechi sau in echipa, in cadrul grupului, toti elevii avand
sarcini precise.
In fiecare ora, elevii vor avea coli, culori, foarfece si
vor compune ei insisi xercitii si probleme practice so teoretice pe care le vor
da spre rezolvare colegilor, deoarece este stiut faptul ca imaginatia copiilor
este inepuizabila, fiind necesar doar ca aceasta sa fie “provocata” pentru a se
dezlantui si pentru a oferi adevarate spectacole de inteligenta.
Pentru ca totul sa se termine intr-o atmosfera
constructiva, dar si vesela in acelasi timp, la sfarsitul fiecarei ore, copiii
vor vota cine a fost cel mai activ elev si acesta va primi un ecuson
inscriptionat cu una din formulele: “Istetul clasei”, “Cel mai bun
matematician”, “Campion la matematica” (aceste ecusoane putand fi realizate de catre scolari la orele de
abilitati practice).
Astfel, prin intermediul acestor amuzamente matematice,
pot fi deschise incet, dar sigur, porti spre matematica serioasa, fara de care
realitatea complexa a zilelor noastre este de neconceput.
2. Obiective cadru
- Dobândirea şi consolidarea unor cunoştinţe pregătitoare pentru clasa a V-a.
- Stimularea gândirii logice şi a interesului pentru lărgirea orizontului în domeniul matematicii.
- Înţelegerea legăturii dintre matematică, viaţă şi alte discipline sau domenii ale ştiinţei.
- Dezvoltarea capacităţii de a rezolva probleme de matematică pe baza cunoştinţelor dobândite, a raţionamentului şi a aplicării unor algoritmi de lucru.
3.Obiective referinţă
1.1. să utilizeze
cunoştinţele dobândite la matematică (proprietăţi ale operaţiilor; ordinea
efectuării operaţiilor; adunarea fracţiilor; calcularea suprafeţei);
1.2. să aplice
cunoştinţele matematice asimilate anterior pentru dobândirea unor cunoştinţe
noi şi pentru descoperirea unor curiozităţi legate de numere;
2.1. să stabilească
legătura ipoteză – concluzie;
2.2. să stabilească
valoarea de adevăr a unor propoziţii;
2.3. să opereze cu numere
scrise cu alte cifre, în afara celor arabe;
3.1. să argumenteze
legătura dintre matematică şi viaţa de zi cu zi;
3.2. să realizeze
legături între diferitele domenii ale matematicii sau între matematică şi alte
discipline;
4.1. să aplice cunoştinţe
dobândite, algoritmi de lucru şi raţionamente matematice în rezolvarea unor
exerciţii şi a unor probleme.
4.Modalităţi de evaluare
Probe orale: jocuri matematice, exerciţii şi probleme
Probe scrise: teste de evaluare, fişe de lucru, „cartea” – culegere realizată de
elevi
Probe practice: desene, colaje
Portofoliul: exerciţii, fişe de exerciţii şi probleme, curiozităţi matematice, etc.
5.Bibliografie
1.
Pârâială, Viorica, Pârâială, Dumitru, „Matematica –
manual pentru clasa a IV – a”,
Editura Aramis,
Bucureşti, 2004
2. Peneş, Marcela, Culegere de
matematică clasele III – IV”
Editura, Ana 2000, Bucureşti, 2004
3. Maior, Aurel, Blaga, Vasile, -
„Culegere de matematică – clasele II – IV”,
Editura Aramis, Bucureşti, 2004
4. Dumitru, Viorel - George, -
„Matematica pentru ciclul primar – Teste. Logică.
Dumitru, Alexandrina, -
“Perspicacitate. Joc”, Editura All, Bucureşti, 1997
5. Petrică, Ion - „Matematică – Probleme
pentru clasele I – IV”,
Editura Petrion, Bucureşti, 1996
6. „Curriculum naţional”, Editura
Corint, 1998
7. coord. Nicolae, Alina - „Matematica
distractivă – clasa a IV – a”,
Editura Aramis, Bucureşti, 2000
8. Peneş, Marcela - „Caiet de vacanţă –
clasa a IV – a”,
Editura Ana 2000, Bucureşti, 2004
.
6.Conţinuturi
Operaţii cu numere naturale:
- adunarea şi scăderea numerelor naturale
- terminologia specifică: termen, sumă, descăzut, scăzător, diferenţă, „cu atât mai mult”, „cu atât mai puţin”
- înmulţirea şi împărţirea numerelor naturale
- terminologia specifică: factor, produs, deîmpărţit, împărţitor, „de atâtea ori mai mult”, „de atâtea ori mai puţin”
- evidenţierea unor proprietăţi ale adunării şi înmulţirii (comutativitate, asociativitate, element neutru) cu ajutorul obiectelor şi al reprezentărilor, fără a folosi terminologia
- ordinea efectuării operaţiilor
Aflarea unui număr necunoscut în cadrul
unei relaţii
Probleme care se rezolvă prin cel puţin
trei operaţii
Probleme de logică şi probabilităţi
Fracţii:
- noţiunea de fracţie, fracţii egale, reprezentări prin desene
- fracţii echiunitare, subunitare, supraunitare
- compararea fracţiilor
- adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
- aflarea unei fracţii dintr-un întreg
Numeraţia antică:
- numeraţia egipteană
- numeraţia populară veche rusă
- numeraţia romană
- numeraţia grecească şi ioniană
Elemente intuitive de geometrie:
- figuri geometrice: punct, segment, poligoane, unghi, drepte paralele
- patrulatere speciale: dreptunghi, romb, pătrat, trapez
Măsurări folosind etaloane neconvenţionale
Unităţi de măsură: metru, litrul,
kilogramul, ora, minutul, ziua, monede, bancnote, et
7 Competenţe specifice
OB. REF.
|
COMPETENTE SPECIFICE
|
ACTIVITATI
|
|
Dobândirea şi consolidarea unor cunoştinţe
pregătitoare pentru clasa a V-a
|
|||
1.1.
|
să utilizeze cunoştinţele dobândite la
matematică, (proprietăţi ale operaţiilor, ordinea efectuării operaţiilor,
adunarea fracţiilor; calcularea suprafeţei)
|
* exerciţii cu necunoscute, de tipul ecuatiilor
* exersarea unor artificii de calcul
* exerciţii de completare cu semnele operaţiilor matematice şi cu
paranteze a unor expresii matematice pentru stabilirea egalitatilor.
|
|
1.2.
|
să aplice cunoştinţele matematice asimilate
anterior pentru dobândirea unor cunoştinţe noi şi pentru descoperirea
unor
curiozităţi legate de numere
|
* exerciţii de aflare a pătratului unui număr
* exerciţii de stabilire a corespondenţei între fracţii ordinare,
zecimale şi procente
|
|
Stimularea
gândirii logice şi a interesului pentru lărgirea orizontului în domeniul
matematicii
|
|||
2.1.
|
să stabilească legătura ipoteză – concluzie
|
* exerciţii de logică de tipul „dacă… atunci…”
|
|
2.2.
|
să stabilească valoarea de adevăr a unor
propoziţii
|
* exerciţii de judecarea unor propoziţii
(matematice sau legate de viaţa cotidiană) pentru stabilirea valorii de adevăr a acestora
|
|
2.3.
|
să opereze cu numere scrise cu alte
cifre, în afara celor arabe
|
* exerciţii de transcriere a numerelor scrise cu cifre egiptene,
romane sau greceşti în numere scrise cu cifre arabe.
|
|
Înţelegerea legăturii dintre matematică, viaţă
şi alte discipline sau domenii ale ştiinţei
|
|||
3.1.
|
să argumenteze legătura dintre
matematică şi viaţa
|
* probleme cotidiene care se rezolvă matematic
|
|
3.2.
|
să realizeze legături intre
diferitele domenii ale matematicii sau între matematică şi alte discipline
|
* ilustrarea fracţiilor prin forme între geometrice sau pe portativ,
prin note muzicale de durate diferite
* exerciţii care solicită cunoaşterea formelor geometrice
|
|
Dezvoltarea capacităţii de a rezolva probleme
de matematică pe baza cunoştinţelor dobândite, a raţionamentului şi a
aplicării unor algoritmi de lucru
|
|||
4.1.
|
să aplice cunoştinţe dobândite, algoritmi de lucru şi
raţionamente matematice în rezolvarea
unor exerciţii şi a unor probleme
|
* exerciţii bazate pe ordinea efectuării operaţiilor
* sub formă de labirint
* sub formă de ecuaţii
* sub forma exerciţiilor de tip
„instruire
programată”
* completări de şiruri (numere, figuri) după reguli pe care trebuie să le descopere
* exerciţii de „decodificare” a
operaţiilor matematice scrise cu litere, forme geometrice sau alte
desene.
|
|
Aria curriculară: Matematica
si Stiinte ale naturii
Disciplina: Matematică
distractivă
Clasa a IV-a
Curriculum optional
Număr de ore pe
săptămână: 1
Planificarea calendaristică orientativă
Nr. crt.
|
Unităţi de învăţare
|
Ob. Ref.
|
Detalieri de
conţinut
|
Nr. ore
|
Perioada
|
Obs.
|
Semestrul
I
|
||||||
1.
|
Sa ne “amuzam” aritmetic si matematic
|
|
|
2
|
I - II
|
|
|
1
|
III
|
|
|||
|
2
|
IV
-V
|
|
|||
|
1
|
VI
|
|
|||
|
2
|
VII-VIII
|
|
|||
|
2
|
IX-X
|
|
|||
|
3
|
XI-XIII
|
|
|||
Semestrul
II
|
||||||
|
![]() ![]() ![]() ![]()
• Recapitulare
|
7
|
XIV
- XX
|
|
||
|
4
|
XXI-XXIV
|
|
|||
|
3
|
XXVI-XXVIII
|
|
|||
2.
|
Recapitulare
finala
Evaluare
|
|
|
4
3
|
XXIX-XXXII
XXXIII-XXXVII
|
|
Proiectarea unităţilor de învăţare
SEMESTRUL I
Nr.
Crt.
|
CONŢINUTURI (DETALIERI)
|
OB. REF.
|
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
RESURSE
|
EVALUARE
|
DATA
|
1.
|
Calcule
dificile?
3
ore
|
1.1
2.2
3.1
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Metode
şi procedee:
conversaţia,
explicaţia,
exerciţiul,
demonstraţia,
lucrul cu manualul
|
|
|
2.
|
“Artificii”
.... matematice;
2
ore
|
1.1
1.2
2.2
3.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
3.
|
Labirintul matematicienilor
3 ore
|
1.1
1.2
2.2
3.1
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mijloace
de învăţământ:
portofolii,
fişe
de lucru,
planşe,
culegeri,
curiozităţi,
Forme
de organizare:
activitate
individuală,
pe grupe,
în
perechi
|
|
|
4.
|
Recapitulare
Evaluare
1 ora
|
1.1
1.2
2.2
3.1
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
5.
|
Daca ... atunci ... sa gandim!
2 ore
|
2.1
2.2
3.1
|
![]() |
|
|
|
6.
|
Geometrie nazdravana
2 ore
|
3.2
4.1
|
![]() ![]() |
Mijloace
de învăţământ:
portofolii,
fişe
de lucru,
planşe,
culegeri,
curiozităţi,
Forme
de organizare:
activitate
individuală,
pe grupe,
în
perechi
|
|
|
7.
|
Dintre ... “sute” de
solutii...;
2 ore
|
2.1
2.2
3.1
|
![]() |
|
|
|
8.
|
Fractii (ordinare,
zecimale, “muzicale”, “geometrice”);
2 ore
|
1.2
3.1
3.2
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
SEMESTRUL II
Nr.
Crt.
|
CONŢINUTURI (DETALIERI)
|
OB. REF.
|
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
RESURSE
|
EVALUARE
|
DATA
|
1.
|
Socoteli antice:
![]() ![]() |
2.2
2.3
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Metode şi
procedee:
conversaţia,
explicaţia,
exerciţiul,
demonstraţia,
lucrul
cu manualul
Mijloace
de învăţământ:
portofolii,
fişe de
lucru,
planşe,
culegeri,
curiozităţi,
Forme
de organizare:
activitate
individuală,
pe grupe,
în
perechi
|
|
|
![]() ![]() |
2.2
2.3
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
![]() ![]() |
2.2
2.3
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
![]() ![]() |
2.2
2.3
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Recapitulare
Evaluare
1 ora
|
2.2
2.3
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
3.
|
Matematica din fiecare zi
4 ore
|
1.1
1.2
3.1
|
![]() |
|
|
|
4.
|
Socoteli codificate
2 ore
|
|
![]() |
|
|
|
5.
|
Recapitulare finala
3 ore
|
1.1
2.1
2.2
2.3
3.1
4.1
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
6.
|
Teste de evaluare
3 ore
|
|
![]() |
|
|
|
Foarte bun :D
RăspundețiȘtergere